Performances / Nagyvárad Dance Ensemble / 2024-2025

The House of Bernarda Alba|Bolero|Wilds


Szeged Contemporary Dance Company


The House of Bernarda Alba

 

„Tears in Andalusia”

Garcia Lorca’s last creation, The House of Bernarda Alba, subtitled „The Drama of Spanish Women Living in Villages” is the criticism of individual happiness crushed by social fixity. Through the fate of a grieving widow and her daughters, Lorca perfectly shows the frowsty atmosphere of suppressed desires. Whoever bows to harsh traditions, undertakes eternal misery. Those who rebel against them and call for serenity and happiness will die. “Those who follow their feelings and desires instead of centuries-old moral codes should not face death or excommunication; however, while the influence of Puritan society is this powerful, all individual will and seeking of happiness will be met by pain.” Lorca fought for human dignity, equality, equity and democracy with words, melodies and colours.

The dance piece is sort of a concentration, the essence and imprint of feelings and thoughts. It intends to show not the story and the characters of the drama but the tension caused by suppression and closeness and the nature of turning against one another by the intense power of longing.

 

Dancers:

Adela – Janka Nier / Miriam Munno

Girls – Petra Bocsi, Letizia Melchiorre, Diletta Ranuzzi, Diletta Savini, Desirée Bazzani

Bernarda – Dusana Héraková

Pepe Romano – Lotár Vincze / Adam Bobák

 

Music: Manuel de Falla – El amor brujo

Lighting: Dániel Szabó

Set design concept: Kázmér Tóth and Tamás Juronics

Set constructor: Scabello

Costumes: Bianca Imelda Jeremias

Choreographed by: Tamás Juronics

 

Bolero

 

„Când vine vorba de dorință, răspunsul este Bolero”

Conform unui studiu muzical internațional realizat acum 20 de ani, peisajul sonor al Bolero este cel mai potrivit pentru a ne stimula imaginația. Melodia implacabilă și zăngănitoare, încălzită de o sexualitate arzătoare, începe în liniște, apoi este preluată și adaptată încet de diferite instrumente de suflat. La mijloc apar și castanietele spaniole, astfel încât orchestra întreagă continuă să crească tensiunea până la „moartea subită”. Nu există acorduri de încheiere emfatice, ci doar suspendări. O plutire fără sfârșit care poate fi reluată oricând. Dansatorii de bolero înghețați, cu brațele ridicate deasupra capului, simbolizează atât reculul, cât și creatura care se dăruiește în luptă - o femeie îndrăgostită, un bărbat legat de dorințele sale, un taur rătăcit de „mincinosul” care poartă un bolero, uitându-se pentru ultima oară în ochii ucigașului său. Da, bolero are cu siguranță ceva de-a face cu luptele cu tauri.

Ideea piesei îi aparține dansatoarei Ida Rubstein, care i-a făcut comandă lui Ravel în urmă cu 95 de ani, iar primul coregraf a fost tot o femeie, Bronislava Nijinska, sora mai mică a celebrului Vaslav Nijinsky.

 

Dansatori:

Janka Nier, Letizia Melchiorre, Diletta Ranuzzi, Diletta Savini, Désireé Bazzani, Gergely Czár, Róbert Kiss, Adam Bobák, Lotár Vincze, Francesco Totaro, Miriam Munno

 

Muzică: Maurice Ravel

Lumini: Dániel Szabó

Constructor decor: Scabello

Costumele: Bianca Imelda Jeremias

Coregrafie: Enrico Enrico Enrico Morelli

 

Wilds 

 

Grupul din spatele gratiilor este în continuă mișcare, executând un dans de război în stil tribal pentru public. Forța generată de coeziunea internă a acestei comunități barbare este o amenințare la adresa celor aflați de cealaltă parte a grilajului. Diferența dintre cele două părți este evidențiată dramatic, pe măsură ce sălbăticia instinctivă a dansului și atitudinea civilizată a spectatorului se îndepărtează din ce în ce mai mult. Când grila de separare se deschide, începe un dans de sacrificiu fatal. Dar rezultatul nu este clar. Lupta care se dă în om între lumea instinctelor și cea a intelectului se desfășoară într-o scenă simbolică. Dansul atrăgător al dansatorilor și jocul ritmic al orchestrei creează o tensiune incandescentă în spectatorul nemișcat, accentuând percepția viscerală asupra receptării intelectuale.


 

Dansatori:

Fată: Diletta Ranuzzi

Wilds: Füzesi Csongor, Letizia Melchiorre, Czár Gergely, Diletta Savini, Désirée Bazzani, Nyeste Adrienn, Kiss Róbert, Nier Janka, Francesco Totaro, Vincze Lotár, Miriam Munno, Giordana Marzocchi

 

Cu Orchestra Simfonică din Szeged

Dirijor: Sándor Gyüdi

Muzică: Dániel Lázár: Together and Alone - Câștigătorul Concursului de Muzică Müpa Budapesta 2020

Lumini: Ferenc Stadler

Designer de costume: Boglárka Heim

Confecționer costume: D'Ange

Coregraf asociat: Gergely Czár

Coregraf: Tamás Juronics

Director de balet: András Echéry-Pataki

Director artistic: Tamás Juronics